Haakwerk haken

Gehaakte kerststerren

Maak gehaakte sterren enkel of gevuld en versier ze eventueel met kralen, pailletten, borduursels enzovoorts. Sterren maken is een feest! Zie ook haakideeën
Sterren kun je verstevigen met suikerwater.

Je kunt op verschillende manieren sterren haken. Hieronder een paar voorbeelden van kerstster haakpatronen:

Kerstster patroon op basis van een zeshoek of vijfhoek
Haak een zeshoek of vijfhoek met stokjessteken. Vervolgens haak je op elke vlakke kant een driehoekspunt. De driehoeken haak je door op de hoeken van elke stokjestoer, de laatste en eerste twee stokjes van de tour samen af te haken. Zie ook samen gehaakte stokjes.

Je kunt deze stervorm twee keer haken, eventueel met verschillende soorten garen. Vervolgens op elkaar naaien en vullen met vulmateriaal.

Haakpatroon zeshoek en sterpunt:

sterpatroon

Ster met punten:
Maak een lus van 5 lossen. Haak in de lus 6 keer 3 stokjes afgewisseld met een losse.
De volgende toer kaak je 6 maal 5 stokjes met een losse ertussen.
De laatste toer haak je 7 stokjes met steeds een losse ertussen.
Alle toeren sluit je af met halve vasten.
Voor de punten van de ster: Haak 8 lossen en de volgende toer 8 stokjes.
Elke volgende toer begin en eindig je met samengehaakte stokjes, de rest haak je als gewone stokjes. De ene laatste toer is een samengehaakt stokje en als laatste een stokje.
Vervolgens de punten aan het middendeel vastnaaien of haken.

kerstster haken kerstster haken


Kerstster supersimpel patroon:

Haak 5 lossen, sluit met een halve vaste tot cirkel.
1e toer: haak 3 lossen (als eerste opzet stokje), haak vervolgens 14 stokjes in de cirkel en sluit de toer met een halve vaste.
2e toer sterpunten: haak 5 lossen en haak op deze lossen 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje en een dubbel stokje. Sla 2 vasten over op de cirkel en sluit de punt met een halve vaste in de derde steek op de cirkel.
Herhaal toer 2 totdat je in totaal 5 punten hebt.

kerstster simpel patroon

Deze ster kun je ook iets groter maken door de sterpunten te verlengen. In plaats van 5 lossen haak je dan 9 lossen, waarop je 2 vasten, 2 halve stokjes, 2 stokjes en 2 dubbelestokjes haakt (zie ook het kerststerpatroon onderaan deze pagina).

De ster kun je nog groter en kleurrijker maken door er met vasten omheen te haken. Op de punten moet je dan drie vasten haken in dezelfde streek.


Eenvoudig kerstster patroon:

Haak 6 lossen en sluit met een halve vaste tot ring.
Toer 1: haak 3 lossen, vervolgens 2 st in de ring haken, 5 lossen, dan -3 stokjes, 5 lossen-. Dit 3 keer herhalen totdat je in totaal 5 groepjes hebt.
Toer 2: 1 losse, 1 vaste in de eerste steek, 1 vaste in de derde steek (1 steek overslaan), 3 vasten in de lus haken, 2 lossen, 1 vaste in de laatste (vorige) vaste (picot-steek), 2 vasten.
Vervolgens herhalen tot je helemaal rond bent.

kerstster haken

Ook deze ster kun je kleurrijker maken door er nog een contour omheen te haken met vasten.

kerstster patroon


Ster met picotsteken

ster


Kerstster kristal:

Toer 1: haak 6 lossen en sluit met een halve vaste.
Toer 2: 1 losse, 11 vasten in de ring haken, toer sluiten met een halve vaste.
Toer 3: 1 losse, 1 vaste, - 4 lossen, 1 vaste waarbij je een steek overslaat. Herhalen totdat je 5 groepjes met lussen hebt. De laatste lus haak je 4 lossen en sluit met een halve vaste de toer.
Toer 4: 1 losse, 1 vaste, in de lossen lus haak je - 2 vasten, 4 lossen, 2 vasten - 1 vaste. Herhalen tot je rond bent en toer sluiten met halve vaste.
Toer 5: 1 losse, - 3 lossen, 1 vaste, 1 losse. Sla 1 steek over en haak in de 4 lossen lus: - 1 vaste, 6 lossen, 1 vaste, 8 lossen, 1 vaste, 6 lossen, 1 vaste -, 1 losse en een vaste waarbij je een steek overslaat. Herhalen tot je rond bent en afhechten.

kristal kersster


Een snel en eenvoudige te haken ster
Haak 5 lossen en maak ze tot lus met een halve vaste. Vervolgens haak je in elke losse twee stokjes. Afhankelijk van hoe groot je de ster wilt maken kun je nog meer touren rond haken, waarbij je blijft meerderen (dubbele steken in één lus). De sterpunten haak je door 10 (of meer) lossen te haken, keer met een halve vaste en vervolgens haak je drie vasten, drie stokjes, drie dubbele stokjes, waarbij je het laatste stokje afhaakt op de cirkel van de ster.

Haakpatroon ster:

cirkelpatroonsterpunt patroon

sterpatroon

haken

 

www.hitbitz.com

Copyright & Disclaimer

 

hitbitz
© copyright Hitbitz.com

HOME Startpagina Haakwerk

Stekenoverzicht:

Garen overzicht

Haakpatronen:

Haakwerk inspiratie

Ruwe schapenwol:

 

 

HOME