Haakwerk haken

Op deze site vind je informatie over haakwerk en haken.
Wat is haken en hoe kun je dit eenvoudig zelf doen?
Daarnaast geeft deze website veel voorbeelden van haakwerk. Zoals patronen en interessante links naar bijzonder haakwerk op internet.
Naar ik hoop geven de informatie en illustraties je veel inspiratie.

Wat is haken?
Haken is een handwerktechniek, waarbij met een haaknaald garen in lussen en knopen tot een patroon wordt gevormd.

Waarom haken?
Haken is leuk en ontspannend en je kunt er vanalles mee maken. Naast het maken van bestaande patronen voor kleding, textiel en objecten kun je ook vrij en naar eigen idee haakwerk maken. Daarbij is haken relatief eenvoudig en heb je er weinig meer voor nodig dan draad en naald. Waarom haken? Wat kun je niet haken!  

Wat heb je nodig om te haken?

Haaknaald:
De dikte van de haaknaald beïnvloed de stevigheid en de structuur van het haakwerk.
Hoe dikker de naald, hoe losser het haakwerk kan worden. Daarbij speelt altijd de combinatie van de naald en het soort draad een rol.

Schaar en naalden
Een schaar is uiteraard nodig voor het knippen van het garen en een paar (borduur)naalden zijn handig voor aan- en afhechten.

Garen:
Haken kun je doen met verschillende soorten garens. Bijvoorbeeld wol, katoen, raffia, touw, repen stof, enz.. De verschillende garens kun je ook combineren.
Afhankelijk van de dikte van het garen, kies je voor een dunne of dikkere haaknaald.

Overzicht van garens

Soorten haaksteken:
Naast de haaknaald en het garen speelt ook het soort steek en het patroon een rol.
Vaste steken geven meer stevigheid en een dichter weefsel dan stokjes.
De keuze van het garen en de steeksoort is bepalend voor het uiteindelijke resultaat.
Dikke garens en vaste steken geven een vaste en dichte  structuur aan het haakwerk.
Fijne garens en lossen en stokjes geven een soepele en open structuur aan het haakwerk.

Overzicht van haaksteken

haken

Wat zijn eigenschappen van haken?
Haakwerk bestaat altijd uit een soort garen wat tot een patroon is verwerkt. Dit garen kan wol of katoen zijn, maar het kan ook een ander soort materiaal zijn. Zolang het materiaal maar als garen verwerkt kan worden.
De keuze van het garen, de dikte van de haaknaald en de steeksoort is bepalend voor het uiteindelijke resultaat.

Haakwerk kan bestaan uit:

Haakwerk kun je maken met de volgende soorten steken:

Stekenoverzicht

Haakwerk bestaat uit soorten steken die samen een patroon vormen.
Eenvoudige haakpatronen zijn:

Haaksteek patronen

haakwerk

Wat kun je van haakwerk maken?
Haken is heel veelzijdig, je kunt er van alles mee maken. Zoals kleding, hoeden, tassen, lampenkappen, kleedjes, gordijnen, mutsen en sjaals, poppen en andere decoraties.
Haken is ook heel geschikt om bestaande kleding en stoffen te decoreren met kanten randjes. Naast het haken van bestaande patronen kun je ook naar eigen idee haakwerk maken.

Haaksteek patronen & zelf een patroon maken

haken

Inspirerend haakwerk & interessante links

Reacties en tips

Hopelijk kun je op deze website voldoende informatie vinden over wat er allemaal mogelijk is met haakwerk en inspireert deze site je tot haken.

Heeft u opmerkingen, of wilt u een patroon of interessante weblink delen?
Dat verneem ik graag! Stuur me een mailtje.

 

www.hitbitz.com

Copyright & Disclaimer

 

hitbitz
© copyright Hitbitz.com

HOME Startpagina Haakwerk

Stekenoverzicht:

Garen overzicht

Haakpatronen:

Haakwerk inspiratie

Ruwe schapenwol:

HOME